Przez co tracisz magnez?

ARCHIWUM
Przez co tracisz magnez?

Copy of Copy of 10.pngMagnez jest uważany za jeden z najważnieszych minerałów. Mówi się nawet, że większość chorób idzie  wparze z występowaniem niedoborów magnezu.

Magnez powinniśmy dostarczać z codziennego żywienia, z wód wysokozmineralizowanych, a czasem niezbędna jest suplementacja.
Co najczęściej powoduje utratę magnezu?
  • :arrow_right:duży udział żywności przetworzonej w diecie (fast-foody, słodycze), bowiem zawiera ona znikome ilości magnezu,
  • :arrow_right:niedostateczne spożycie warzyw i owoców w diecie,
  • :arrow_right:napoje gazowane, napoje zero kalorii, napoje energetyczne, gdyż zawierają kwas fosforowy, a w nim mamy fosfatazę wiążącą się z magnezem. Dzięki temu nasz organizm nie może wykorzystać na swoje potrzeby dostarczanego magnezu.
  • :arrow_right:nadmierne spożycie kawy i herbaty, gdyż zawarta kofeina i teina utrudnia wchłanianie magnezu,
  • :arrow_right:stres, bo pamiętajmy, że chroniczny stres to stres dnia codziennego, na którego składa się wiele błahych sytuacji, jak np. denerwowanie się z powodu opóźnionego tramwaju czy zawieszającej się skrzynki e-mailowej,
  • :arrow_right:antybiotyki i leki, bo niektóre z nich zawierają sporo fluoru, który wiąże się z magnezem tworząc fluorek magnezu. Fluorek następnie jest wydalany i mamy kolejne uszczuplenie magnezu z organizmu,
  • :arrow_right:cukrzyca typu II, a także IO – koncentracja glukozy w nerkach powoduje wydalanie magnezu z organizmu,
  • :arrow_right:osoby z zaburzeniem trawienia (zwłaszcza biegunki), nietolerancjami pokarmowymi, alergiami pokarmowymi, z celiakią, a także z chorobami zapalnymi jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna, czy wrzodziejące zapalenie jelita grubego) ze względu na uszkodzoną śluzówkę przewodu pokarmowego nie wchłaniają witamin w sposób optymalny,
  • :arrow_right:osoby aktywnie fizyczne, które ze względu na zwiększoną potliwość wydalają pierwiastki z organizmu.

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0048475/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0022866/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18076730
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26343101
  5. https://drcarolyndean.com/magnesium_miracle/
  6. https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18486714
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15083934
  9. https://ods.od.nih.gov/pdf/factsheets/magnesium-healthprofessional.pdf
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8639008?dopt=Abstract